Duurzaamheid

We kunnen niet vertrouwen op slechts één energieoplossing.

Als we de klimaatdoelstellingen willen halen voor 2030 en 2050, hebben we verschillende oplossingen nodig voor brandstof en energieverbruik.

 

G&V Energy Group investeert naast LNG ook in een netwerk van CNG en AdBlue.

Aardgas is de brandstof van de toekomst: ecologisch en economisch interessant, zeker nu het aantal tankinstallaties groeit.

CNG

CNG

Compressed natural gas

CNG (Compressed Natural Gas) is vandaag het betaalbare en duurzame alternatief voor zowel lichte voertuigen als zware vrachtwagens op traditionele brandstoffen als diesel en benzine.  
Er zijn ondertussen tal van motortypes die compatibel zijn voor professionals in de transportsector.

 

  • Voordelig
  • Beter voor het leefmilieu
  • Grote autonomie
  • Geluidsvriendelijk
  • Veilig

Compressed natural gas

Concreet:
Het aardgas dat uit het distributienetwerk komt en ook gebruikt wordt om te koken en te verwarmen wordt onder hoge druk gezet voordat het in de tank van het voertuig wordt geïnjecteerd.

 

Voordelig: door de lagere brandstofprijzen ( -10 à 20%)  en de fiscale voordelen, heeft een CNG wagen een lagere TCO (Total Cost of Ownership)
Beter voor het leefmilieu: lagere CO2-uitstoot / 77 tot 95 procent minder fijnstofuitstoot / 90% minder stikstofoxiden)
Grote autonomie: CNG-vrachtwagens kunnen gemiddeld 400 km afleggen - Nutsvoertuigen hebben dan weer een autonomie van meer dan 600 km, in een combinatie van benzine en CNG.
Geluidsvriendelijk: vermindering met factor 2 van het lawaai
Veilig: toegelaten in ondergrondse parkeergarages

AdBlue

Elk G&V Truck station is voorzien van een AdBlue tank.

 

Adblue is geen brandstof en ook geen additief voor brandstoffen maar een ureumoplossing die wordt bijgevuld in een speciale AdBluetank bij Dieselwagens.

 

Dit om de stikstofuitstoot van dieselwagens te reduceren en aan de steeds strengere Europese emissienormen te voldoen.

AdBlue

Concreet:
Het is een waterachtige oplossing die gebruikt wordt om 85 % van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) om te vormen tot water en stikstof.

 

Het product is een mengsel van  67.5% water en 32.5% erg zuiver ureum.

 

AdBlue wordt vóór de SCR-katalysator (geïnstalleerd in de uitlaat) ingespoten in de uitlaat. Door het warmte-effect wordt de AdBlue in deze katalysator omgezet tot ammoniak. Dit element reageert op zijn beurt met de stikstofoxiden (NOx) in de uitstoot van de dieselmotor en verandert deze schadelijke gassen in stikstof en stoom, twee ongevaarlijke stoffen.

LNG

LNG

LNG

 

Liquefied Natural Gas is de energiezuinige brandstof voor vrachtwagens en zwaar transport. Het is vloeibaar hoogcalorisch aardgas dat verkregen wordt door het gas op -160° te brengen. Hierdoor heeft het gas ook een enorm hoge energiedichtheid.

 

  • Er is 10 tot 15% minder CO2-uitstoot en 30% minder fijnstof en NOx.
  • Een LNG-motor produceert minder geluid dan een dieselmotor. Hierdoor komt u in sommige landen in aanmerking voor een Piek-certificaat en is stadsdistributie ook geen enkel probleem.

 

 

HVO

HVO

HVO 

 

HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en wordt geproduceerd uit plantaardige oliën, dierlijke vetten of afvaloliën.

HVO is een hoogwaardige, schone dieselbrandstof die vrijwel identiek is aan conventionele diesel, maar met aanzienlijk lagere emissies van schadelijke stoffen.

 

  • Rijden op HVO resulteert in aanzienlijk lagere emissies van CO2, stikstofoxiden (NOx), zwaveloxiden (SOx) en fijnstof in vergelijking met conventionele diesel. 
  • HVO kan zonder aanpassingen in bestaande dieselmotoren worden gebruikt.
  • HVO heeft een hoger cetaangetal wat zorgt voor een betere verbranding en efficiëntere werking van de motor.